Endringer i hiphop-musikk

Hip Hop er en musikksjanger som har sin opprinnelse i Vest-Amerika på 1960-tallet og ble brakt til New York City på 1970-tallet av slaver. I dag har Hip Hop blitt en anerkjent kunstform som har blitt en global kultur.

Hip Hop er en musikksjanger som har sin opprinnelse i Vest-Amerika på 1960-tallet og ble brakt til New York City på 1970-tallet av slaver. I dag har Hip Hop blitt en anerkjent kunstform som har blitt en global kultur.

Rap Evolution

Karakterisert av en rytmisk vokalstil der artisten snakker i rim og / eller rytme, har Hip Hop blitt et medium for kunstneren til å uttrykke seg fritt og med begrensede regler. Den samler elementer av voldtekt, graffiti, dans og deejaying, og starter en urban kultur som inkluderer mote, livsstil, dans, musikalske og språklige elementer.

Siden jamaicansk fødte DJ Chris Campbell eller “Kool Herc”, den første hip hop DJ og pioner innen hip hop-kultur, introduserte Hip Hop for verden, har det skapt en bevegelse der mennesker av alle trosretninger, kulturer, raser, etnisiteter og kjønn blir samlet og hip hop blir media for unge mennesker til å uttrykke seg individuelt og kollektivt. Det ble et alternativ til Bronx voldelige gjengkultur og gjorde kriminalitet, vold, sosialt forfall og den økonomiske krisen til noe positivt ved å stemme for de stemmløse.

Men fremtiden til hiphop endrer seg raskt.

Artister som Tyga viker unna store plateselskaper og handler i stedet for partnerskap mellom artister og store merkevareselskaper. Fremtiden til slike hip-hop-artister er ikke med Def Jam eller Sony Records, med slike som store merker som Coca-Cola, RIM Blackberry eller Ford Motor Company. Før den elektroniske tiden var det drømmen til enhver håpefull hip-hop-artist å signere plateselskapsavtaler, tjene et kontant forskudd, lage fancy musikkvideoer og se albumet ditt selge millioner av eksemplarer.

Disse drømmene har for lengst forsvunnet, erstattet av en følelse av kommersialisme uten sidestykke i musikkbransjen. Med fremkomsten av online distribusjon ble plateselskapene mindre og mindre attraktive, og artister vendte seg andre steder for å finne den nødvendige finansieringen for å lansere og markedsføre album.

Det er ingen hemmelighet at hip-hop har vendt seg til millioner av dollar i markedsføring og media eid av forbrukermerkefirmaer for å bidra til å redusere albumkampanjekostnadene. Du kan si at hiphop-sjelen blir utsolgt for kommersialisme. Du kan spørre deg om fremtiden til hiphop hviler i Corporate America. Jeg tror ikke det, så lenge hiphop-artister er selektive når det gjelder kampanjer de gjør, og ikke bare jager etter penger. Hip-hop har alltid vært en overlevelseshistorie og i disse vanskelige tider for musikkbransjen er definitivt overlevelsens sterkeste. Du kan bare se mer “sponset” musikk, med bedriftsverdenen som oppfordrer artister til å produsere album i henhold til sin egen markedsføringsplan, og lulles inn i mer strategisk bedriftsmarkedsføringsarbeid.

Les også Kjøpe og selge kultur gjennom musikk