Live Music Festival-billetter varmer opp

Mange fans mener at dette er en positiv trend, og tar bort inntekter og etterspørsel fra plateselskaper som selger dyre CD-er, og i stedet understreker og betaler for muligheten til å se favorittspillerne sine live. Selv om bransjen har fått et enormt økonomisk treff, er de innen musikkbransjen fortsatt kloke nok til å vite at de har ett produkt som kan tilpasses igjen: musikklyttende opplevelse når den er laget. Teknologi har gjort musikkindustrien til et helt annet system enn det var for til og med for ti år siden. Digitalisering av musikk, deling av datafiler og Internett har alle bidratt til et dynamisk skifte i inntektsstrømmer for musikere og plateselskaper. Live-show har nå mye mer inntjeningskraft enn salg av album, kompromittert av den nesten gratis strømmen av musikk som er spilt inn online.

Musikkfestivaler: Hva er den største i verden?

Denne opplevelsen er betydelig nok til at alle kan ta del i fortjenesten. Artister, plateselskaper, arenaer, sponsorer og billettmeglere samler alle inn penger fra liveshow. For at betalingen skal dekke kostnadene, må konserter vanligvis være utsolgt – ingen stor bragd for ikke-blockbuster artister og band. For å garantere utsolgte show og sunn fortjeneste har bransjeledere henvendt seg til gigantiske festivaler og samlet de hotteste musikerne over flere dager med stor musikk, stor moro og merchandising.

Mens kynikere beklager de utpressede billettprisene, den vanne artisten og den skamløse produktplasseringen, viser deres fortsatte suksess stor etterspørsel etter mega-showet. Muligheten til å høre noen av noens favorittband har enorm tegningskraft, og på noen av de største musikkfestivalene regner billettprisene til bare noen få dollar per band.

Den mest berømte og mytiske av alle musikkfestivaler er Woodstock, 1969-versjonen som fortsatt blir skrevet og romantisert. Det mange ikke vet er at den opprinnelige konserten var en ordning med å tjene penger, og at $ 18 billetter måtte bestilles via post på forhånd. Arrangørene forberedte seg på 50 000 konserter, og så at deres kontroll over festivalen bokstavelig talt ble tråkket på da mer enn 500 000 mennesker kom og banket portene. En kultur av fred, musikk og medisin er med på å bygge et varig ikonoklastisk bilde av festivalen, mens band som The Who, Jimi Hendrix, Janis Joplin, The Grateful Dead og Neil Young sørger for høykvalitetsmusikk.

Woodstocks reinkarnasjon i 1994 og 1999 var dømt til å mislykkes, da dens opprinnelige spontanitet og uformelle glød ble erstattet av undertrykkende sikkerhet og bedriftens grådighet. Vold og plyndring ødela også den siste festivalen, med folkemengder som vendte seg på leverandører i fravær av gratis vann. Mange av fontene ble overtatt og bevoktet av “leire menn”, som ville kaste gjørme på de som ønsket å bruke fontene.

Coachella Valley Music and Arts Festival

Nylig har musikkfestivaler utviklet seg til å bli en mer gjennomsiktig non-profit ordning med fans som er villige til å betale en premie for et fantastisk utvalg av musikere. Lollapalooza, Coachella, Bamboozle og Bonnaroo er noen av showene som har tatt fakkelen fra Woodstock. Woodstocks ustrukturerte magi er umulig å planlegge eller gjenskape, men sikkerhet og moro gjør at flere kan glede seg over musikken de betalte for å se.

Musikkfestivaler er heller ikke begrenset til rockesjangeren. Flere årlige arrangementer feirer klassisk musikk, for eksempel Salzburg-festivalen, for å hedre Mozarts østerrikske røtter. Opera-entusiaster har Bayreuth-festivalen, et langsiktig arrangement som hedrer Richard Wagner. Montreal International Jazz Festival er kjent over hele verden, etter å ha vært vert for slike som B.B. King, Ella Fitzgerald og Dizzy Gillespie siden starten i 1978.

Med piratkopiering på Internett fortsetter å marginalisere markedet for innspilte sanger, vil musikkfestivaler fortsette å vokse i vekst og omdømme. Til tross for stigende billettpriser ser livemusikk ut til å være bransjens fremtid.

Les også