Musikkens historie: Fra grynt til gitarer

Hvor begynner musikken, og hvor går den?

Forbedrer radio og innspilt musikk musikk? Denne delen undersøker musikkens historie og gir spådommer for hvilke typer musikk du kan forvente i fremtiden.

Før menneskeheten kunne skrive, og før de engang kunne snakke, ble enkeltrytmer og notater brukt til å kommunisere. Fuglesanger kan ha inspirert en forhistorisk mann til å etterligne og øke støyen. Bevis for forhistorisk musikk er sparsom, da det ikke var noe språk for å beskrive lyder til etterkommere. Trommeobjekter og imitasjoner regnes som den første “musikken”. Dette fortsetter med ordene som blir lagt til når talen blir oppdaget. Hvor begynner musikken, og hvor går den? Svaret er overraskende. Det er en moderne bevegelse som fører menneskeheten tilbake til musikk som ble opprettet for titusenvis av år siden. Motstridende bevegelser skapte stadig mer komplekse lyder, og skapte en mindre publikumsverden for flere musikere.

Etter utviklingen av skrivingen ble musikken mer raffinert. Kunstige instrumenter lagt til. Harmoni skapes. Rør, fløyter, grunnleggende strengeinstrumenter og lignende instrumenter ble brukt til å lage de første lydene som moderne mennesker lett kan gjenkjenne som musikk. Den eldste sangen som er kjent er over 4000 år gammel, skrevet i kileskrift og bruker en diatonisk skala. Denne perioden blir referert til som “eldgammel” musikk.

Videre utvikling skapte en mer regional stemme, fordi forskjellige teknologiske funn innen forskjellige felt førte til unike instrumenter. Mens “klassisk musikk” vanligvis antas å være stemmen til komponister som Bach eller Beethoven, refererer det virkelig til musikk fra denne perioden. Musikk er vanligvis inspirert eller støttet religiøst, og læres vanligvis formelt som en ferdighet snarere enn utviklet gjennom eksperimentering. Som en regionalt enhetlig musikalsk notasjon blir mesterverk komponert fra regionen generelt utført i henhold til stive skriftlige verk.

Folkemusikk fortsatte like etterpå. Dette er generelt de ubrutte klasselydene til de som ikke kan skrive eller lese. Lært muntlig, denne musikken studeres og modifiseres gang på gang for å gjenspeile spillerens personlige kunstnerskap. Denne typen musikk illustrerer ofte bekymringene til den analfabeter. Det støttes vanligvis ikke, men tolereres, men regjering og religiøs ledelse. Folkemusikk-tradisjonen fortsetter fortsatt som en musikksjanger i dag over hele verden.

Hvordan kom vi til den typen musikk vi har i dag?

Klassisk musikk ble utviklet til en mindre stiv stil av moderne musikk, blandet med folkekunstens personlige kunstkonsepter. Spillere vil fortsatt bruke skriftlige eller studerte brikker, men vil legge til sitt personlige preg. Musikk høres annerledes ut hver gang den spilles, selv når den spilles av samme spiller.

Discovery-musikk og innspilt radio starter lysbildet bakover. Musikken som ble spilt inn var veldig stiv. Aldri forandre. Publikum begynte å forvente at liveopptredener skulle være så nær som mulig den innspilte musikken de hadde hørt på. Noter tillater amaturer å etterligne ekte spillere. For å tiltrekke seg et større publikum begynte musikken å bli mindre uttrykksfull for hva kunstneren ønsket å si, og mer av det publikum ville høre.

Denne trenden fortsetter i dag i form av stadig forenkling av musikk. Musikk skal være raskt og enkelt å identifisere. Kompleksitet vil føre til tapte salg. Mange moderne stiler forlater tekster eller melodier helt. Resirkulering av tidligere musikk i form av prøvetaking gir artisten et øyeblikkelig publikum, samtidig som det begrenser kunstneriske muligheter.

Heldigvis tillater Internett artister av enhver stil å bekjempe tilbakegangen til musikkartister. Den lave inngangsavgiften gjør at nesten alle kan få publikum. Den lave prisen tillater også kunstneren å gjøre hva de vil, i stedet for å pandere til et større publikum. Forhåpentligvis vil dette tillate populære musikktrender å snu, og skape enda mer kunstnerisk og unik musikk i fremtiden.

Les også Trommer og slagverk i vestafrikansk tradisjonell musikk